Yüksek Basınçlı Sodyum Buharlı Lambalar ve Yol Aydınlatma Armatürleri Kabul Deneyleri
Yüksek Basınçlı Sodyum Buharlı Lambalar
Bu lambalar alçak basınçlı sodyum buharlı lambaların belirli yönlerde geliştirilmesiyle oluşturulmuştur. Lambanın deşarj tüpü içinde sodyum-civa karışımı ve ksenon gazı bulunur. Tüp içindeki sodyum gazı ışımanın büyük bir kısmını gerçekleştirirken, kolay iyonize olma özelliğine sahip ksenon gazı ateşlemeyi kolaylaştırır. Tüp içindeki civa ise tüpün gaz basıncını ve lamba çalışma gerilimini düzenleyici rol üstlenir.
•Boyutları alçak basınçlı olanlara göre çok daha küçüktür.
•Etkinlikleri 88-130 Lm/W civarındadır.
•Ömürleri 16000-32000 saat arasında değişmektedir.
•Renksel geriverimi alçak basınçlılara göre iyi, fakat çoğu deşarj lambasına göre kötüdür.
•Bu lambaların kullanıldığı yerlerde stroboskobik etki görülür.
•Yardımcı eleman olarak balast, ateşleyici (ignitor), kondansatöre ihtiyaç duyarlar. Bu lambaların kullanıldığı yerlerde stroboskobik etki görülür.
•Yol aydınlatmasının temel elemanıdırlar. Liman, tünel, fabrika dış mekan ve meydan aydınlatmalarında sıkça kullanılırlar.
•Ateşleyici (İgnitor): Birçok deşarj lambalarında kullanılan ve gerilim darbeleri üreterek lambanın kararlı hale helmesini sağlayıp devreden çıkan bir yardımcı elemandır.
Lambanın Yapısı ve Çalışma Mekanizması Yüksek basınçlı sodyum buharlı lambaların iç yapısı Şekil 2'de görüldüğü gibidir.
Lambanın Çalışma Prensibi
Ana akım ve starter devresi olmak üzere iki kısımdan oluşur. Gerilimin ilk geldiği anda tüpün çok yüksek direncinden dolayı deşarj oluşmaz, akım flamanlar ve starter üzerinden devresini tamamlar. Flamanlar ısınarak tüpün içerisindeki gaz karışımı ısıtılmış olur. (Ön ısıtma) Starter devreden aniden çıkar, balasta biriken enerji ters EMK oluşturur ve şebeke gerilimiyle birlikte tutuşma (ateşleme) geriliminin oluşmasını sağlar. (300 V < )
•Deşarj başlayınca negatif direnç özelliğine sahip tübün direnci hızla düşer. Direnci düşen deşarj tüpü bu durumda şebekeden çok fazla akım çekmek ister, ancak balast akımı sınırlayarak yüksek değerlere çıkmasına izin vermez.
•Burada balastın iki temel görevi vardır:
1- Tutuşma gerilimini sağlamak 2- Sürekli çalışmada akımı sınırlamak.
•Starterin temel görevi:
1- Ön ısıtmayı sağlamak. 2- Tutuşma geriliminin oluşmasına yardımcı olmak.
YOL AYDINLATMA ARMATÜRLERİ TEKNİK ŞARTNAMESİ
Balast (150W)
Eğer bu etiket değerindeki Akımx2 ve üstünü görürsek, balast arızalıdır.
Aralığımız;
etiket akım değeri < OLMASI GEREKEN AKIM < 2xetiket akım değeri
Armatür içerisindeki kondansatör güç faktörünü düzeltir ve bunu 1' e yaklaştırır. Amaç iş aktif gücü hakim kılmak ve reaktif gücü elemine etmektir. Aksi halde armatür gereksiz yere akım çeker ve enerji sarfiyatı yükselir.
https://www.tedas.gov.tr/sx.web.docs/tedas/tedas_arge/docs/sartnameler/tedas_arge/TEDA%C5%9E-MLZ%2095-009.B.pdf
https://www.emo.org.tr/ekler/1baf1b1f5444065_ek.pdf
http://elektrik.kocaeli.edu.tr/upload/duyurular/1110191142090137e.pdf
https://em.erciyes.edu.tr/adogan/aydinlatma_slayt.pdf
Yorumlar
Yorum Gönder